Spis wszystkich bóstw Herbii

1
Turonion

Przydomki: Sprawiedliwy Sędzia, Pan Lodu, Praojciec, Stwórca Krasnoludów
Symbole: Topór, Waga
Domena: Lód, Sprawiedliwość
Wyznawcy: Mieszkańcy Północy, Krasnoludy, Sędziowie
Opis: Sprawiedliwy lecz surowy i nieprzejednany władca mroźnej Północy. Nieskkory do konfliktów i zwad lecz gotowy ruszyć niebo i ziemię by zbrodniarza dosięgnęła sprawiedliwość. Nieważne czy jest człekiem, demonem... czy bogiem. Stara się prowadzić swoich wyznawców w stronę wizji świata ładu i porządku.

Potomstwo Turoniona:

Ul Przydomki: Patron Wód, Przyjaciel Żeglarzy
Symbole: Muszla, Ryba
Domena: Morze i Morskie Stworzenia
Wyznawcy: Żeglarze, Rybacy, Mieszkańcy Salu i Archipelagu
Opis: Jedno z najbardziej aktywnych i potężnych bóstw. Kochane a zarazem budzące trwogę w sercach każdego, kto postawił swą stopę na pokładzie okrętu. Mimo, iż nie jest czczony jako bóstwo wojny, przypisuje mu się wiele bezpośrednich interwencji w czasach wojennych zawieruch na korzyść swoich gorliwszych wyznawców. Zatapianie flot, wyłaniające się z głębin morskich ogromne węże... wszystko to dzieje się za sprawą niepodzielnego Pana Oceanów. W czasach pokoju jest za to postrzegany jako najlepszy przyjaciel rybaków i żeglarzy wiodący ich bezpiecznie ku brzegowi nawet w czasie największych sztormów.

Kiri Przydomki: Duch Podziemi, Samotny Górnik
Symbole: Kilof, Kowadło
Domena: Podziemia, Górnictwo, Kowalstwo
Wyznawcy: Krasnoludy, Górnicy, Kowale
Opis: Tajemniczy, zagadkowy i wyizolowany. Tak się o Kiri mówi i jest to zasadniczo wszystko co można o nim często usłyszeć. Zarówno on jak i jego kult cechuje się skromnością i ciężką pracą. Niewiele o nim wiadomo, niewiele się o nim plotkuje. Ci jednak, którzy opuszczają ciemne kopalnie gorliwie dziękują mu za jego przewodnictwo w podziemnych czeluściach, zaś ci, co spędzają cały dzień nad kowadłem ocierając pot z czoła wznoszą do niego cichą modlitwę.

Myra Przydomki: Strażniczka Wiedzy, Bladolica
Symbole: Zarul, Pióro
Domena: Melancholia, Pamięć, Wiedza
Wyznawcy: Kronikarze, Sieroty, Uczeni
Opis: Córka Krinn porzucona i przygarnięta przez Turoniona. Manifestacja Zarula - Patronka zapomnianej wiedzy i przemijającego czasu. Obojętna na większość śmiertelnych sporów udziela swych łask tylko niesprawiedliwie pokrzywdzonym oraz tym, którzy łakną starodawnej wiedzy ponad wszystko inne. Związana w nieprzerwanym pojedynku ze swoją siostrą Iną. Gdzie jej bliźniaczka szuka nowych i innowacyjnych idei, Myra sięga głębiej w zapominaną wiedzę starając przewyższyć nią odkrycia Iny i pohamować rozpędzoną boginię zmian.
Ostatnio zmieniony 01 cze 2021, 21:24 przez HERBIA, łącznie zmieniany 1 raz.

Spis wszystkich bóstw Herbii

2
Sulon

Przydomki: Wieczny Wicher, Widzący, Stwórca Elfów
Symbole: Liść, Sowa
Domena: Wiatr, Przyroda, Mądrość
Wyznawcy: Druidzi, Marynarze, Wschodnie Elfy, Wróżbici
Opis: Widzący przyszłość Pan Wichrów i Natury. Zapatrzony w to co było, jest i co być może oraz wykorzystujący płynącą z tego wiedzę, by subtelnie prowadzić swe dzieci (a przez nich i ich wyznawców) w stronę tego, co postrzega jako "najlepszy stan świata". Choć nie cieszy się równie wielkim kultem swojej osoby co jego bracia to mało kto przywołuje jego imię w złych intencjach. Wzburzenie bóstwa tak bardzo związanego z przeznaczeniem potrafi mieć niewyobrażalne konsekwencje.


Potomstwo Sulona:

Osurela

Przydomki: Patronka Artystów, Wieczna Dziewica, Bogini Miłości
Symbole: Łabędź, Lilia Wodna
Domena: Piękno, Miłość, Sztuka
Wyznawcy: Artyści, Zakochani
Opis: Dobroduszna, radosna i pełna wdzięku patronka wszystkiego co piękne. Czy to artystów rzeźbiących wdzięczne posągi, czy to bardów niosących w swych płucach rzewne pieśni. Najbardziej jednak bliskim jej sercu jest jej patronat nad ostateczną formą piękna - miłością, o którą to domenę razem z tytułem "Bogini Miłości" walczy od wieków z Krinn - córką Drwimira.

Kariila

Przydomki: Bogini Plonów i Obfitości, Kochająca Matka
Symbole: Kielich, Kłos
Domena: Plony, Macierzyństwo
Wyznawcy: Matki, Chłopi, Akuszerki, Ubodzy
Opis: Twardo stąpająca po ziemi bogini rolnictwa i macierzyństwa. Gdy inni bogowie dokonują wielkich cudów i ofiarują wspaniałe dary na szczególne okazje, ona z roku na rok obdarza mieszkańców Herbii nowymi plonami. Oddana, pracowita, niestrudzona - to do niej wznoszą modły wycieńczone matki i to jej styrane chłopstwo stawia przydrożne kapliczki.

Sakir

Przydomki: Waleczny Ogień, Pogromca Mroku, Pan Wojny
Symbole: Płonący Miecz, Czerwona Gwiazda
Domena: Honor, Wojna
Wyznawcy: Wojownicy, Łowcy Potworów
Opis: Wojownicze bóstwo walczące od niepamiętnych czasów z każdą mroczą siłą trawiącą Herbie czy Bożyląd. Popularny zarówno w Keronie, jak i na Północy, czy nawet Archipelagu. Dziesiątki kultur na przestrzeni setek lat interpretowały jego postać na wiele sposobów, nigdy jednak nie zmieniając jego głównych obowiązków. Tępiciel nieumarłych, kat zbiegłych demonów, duch pola walki. On i jego wyznawcy niemal zawsze stoją na pierwszej linii każdego konfliktu. Odwieczny rywal Xanda.

Ukir

Przydomki: Boski Łowca, Niebiański Strzelec
Symbole: Łuk, Strzała
Domena: Myślistwo, Łucznictwo
Wyznawcy: Strzelcy, Łucznicy, Myśliwi
Opis: Opiekun łowów i łowców, a także każdego, kto łukiem czy kuszą zarabia na życie. Nie tak popularny jak Sakir, jednak zdecydowanie czczony bardziej niż jego brat Loliusz, z którym to łączy go pewnego rodzaju braterska rywalizacja. Nie będąc obdarowanym szczególnie obszerną domeną, zarówno Ukir jak i jego wyznawcy niestrudzenie odwiedzają domenę Pana Lasów w celu udowodnienia swojej siły i umiejętności strzeleckich na zamieszkującej je zwierzynie... ku jego ogromnej irytacji.

Loliusz

Przydomki: Pan Lasów, Bóg Dziczy
Symbole: Dąb, Czaszka Wilka
Domena: Natura, Las
Wyznawcy: Druidzi, Zbieracze Leśnych Dóbr
Opis: Często zapominane i spychane na dalszy plan bóstewko nie lubiące opuszczać własnej domeny i ingerować w sprawy poza nią. Mimo bycia najpewniej najmniej czczonych bogiem wśród śmiertelników nie należy przypisywać mu skromności lub dobrotliwości. Jego niechęć do ludzi, siewców cywilizacji i wrogów natury jest wręcz przysłowiowa. Gdy zaś w głębinach puszczy napotyka się czasami obgryzione kości jakiegoś nieszczęśnika, warto rozważyć ukorzenie się przed Panem Lasów. Nie przepada też za większością swojego rodzeństwa - szczególnie Ukirem, którego łowcy nieprzerwanie nawiedzają jego domenę.

Tenatir

Przydomki: Dawca Bogactw, Złotousty
Symbole: Szmaragd, Lis
Domena: Bogactwo, Handel, Szczęście
Wyznawcy: Kupcy, Rzemieślnicy, Złodzieje
Opis: Przewrotne bóstwo rozkochane w uśmiechaniu się co chwila do innego ze swoich wyznawców. Każdy handlarz modli się do niego nie tyle o szczęście w nowym przedsięwzięciu, co raczej o to, by nie stracić na nim całych oszczędności. Rzadko kiedy zwraca swój wzrok na puste kieszenie chłopstwa czy zachłannie trzymające swe dobra szlachtę. Za to tam gdzie pieniądz płynie i zmienia dłonie w wielkich ilościach... tam należy szukać wpływów Tenatira. I modlić się by nie spojrzał na owo miejsce krzywym wzrokiem.

Spis wszystkich bóstw Herbii

3
Drwimir

Przydomki: Dający Ciepło, Zsyłający Noc, Opiekun Południa, Stwórca Orków
Symbole: Czarny Płomień
Domena: Ciemność, Ogień, Siła
Wyznawcy: Mieszkańcy Południa, Orkowie, Gobliny, Wojownicy
Opis: Najbardziej ceniący siłę i determinacje ze swoich braci, bezwzględny morderca Hyurina - to właśnie takie bóstwo zasiada na szczycie panteonu Południa. Szanowany przez swych wyznawców i bany przez wrogów prowadzi swoje dzieci do świetlanej przyszłości - świata, w którym każdy będzie wart tyle, ile jest w stanie osiągnąć o własnych siłach.


Potomstwo Drwimira:

Xand

Przydomki: Wielki Strateg, Pan Wojny
Symbole: Wyszczerbiony Topór, Wąż
Domena: Strategia, Wojna, Zarządzanie
Wyznawcy: Wojownicy, Dowódcy, Zarządcy
Opis: Wyrachowany mistrz wojenny i taktyk. Widzi ruchy swych wrogów równie jasno, jeśli nie lepiej niż własne. Zawsze gotowy do użycia nowych i kreatywnych sposobów do pokonania przeciwnika za wszelką cenę. Wojownik szykujący się do bitwy w południowej części Herbii może być pewien, że bóstwo wojny przygląda się jego armii. I jedyne co pozostaje to cicho modlić się by nie natchnęło przywódcy wroga. Od wieków związany w wojennym uścisku z Sakirem.

Krinn

Przydomki: Pani Pokus, Boska Rozpustnica, Bogini Miłości
Symbole: Poisencja, Paw
Domena: Przyjemność, Miłość, Rozpusta
Wyznawcy: Hedoniści, Zakochani, Kurtyzany i Gobliny
Opis: Podstępna i przewrotna, acz powabna i kochająca swoich wyznawców patronka rozkoszy i cielesnych uciech. Sięga swymi zmysłowymi pokusami niemal we wszystkie zakątki Herbii, lecz pozostaje w wielu krajach oficjalnie potępiana i kwitnie w pełni tylko na Południu i Archipelagu. Odwieczna przeciwniczka Osureli, córki Sulona, z którą od wieków toczy walkę o serca i dusze zakochanych śmiertelnych. Matka dwójki bogiń: swojej ukochanej Iny oraz Myry, którą porzuciła po narodzinach.

Ina

Przydomki: Wielka Odkrywczyni, Iskra Geniuszu
Symbole: Mimbra, Cyrkiel
Domena: Postęp, Pasja, Rzemieślnictwo
Wyznawcy: Wynalazcy, Odkrywcy, Gnomy i Gobliny
Opis: Córka Krinn i manifestacja Mimbry- Patronka nieskończonych możliwości i wszystkiego, co nowe. Wiecznie w ruchu, nigdy nieusatysfakcjonowana obecnym stanem świata. Używa swego geniuszu równie często do rozwiązywania, jak i tworzenia nowych problemów i konfliktów. Wiecznie bocząca się ze swoją porzuconą siostrą Myrą. Każdy nowy wynalazek jej i jej wyznawców stanowi pstryczek w nos dla siostry tryskającego energią bóstwa.

Usal

Przydomki: Czarnoskrzydły, Strażnik Zaświatów
Symbole: Czarne Skrzydła (czasami doczepione do kruka lub sępa)
Domena: Śmierć, Przemijanie, Rozkład
Wyznawcy: Grabarze, Konający, Chorzy... ewentualnie każdy
Opis: Najspokojniejsze bóstwo panteonu Południa będące jednocześnie najpotężniejszym potomkiem Drwimira. Nie chce i nie musi walczyć z innymi bogami o wpływy i władzę. Każdy śmiertelny ugnie się kiedyś mocy Pana Śmierci, trafiając pod przewodnictwem jego sług do Zaświatów. Obok Sakira najbardziej zagorzały wróg nekromancji i demonologii jako strażnik wrót między wymiarami.

Garon

Przydomki: Władca Chaosu, Wygnany, Wielki Zdrajca
Symbole: Złamane Łańcuchy, Krwawiące oko
Domena: Chaos, Zniszczenie, Bunt
Wyznawcy: Heretycy, Szaleńcy
Opis: Bóstwo tak dzikie i nieokiełznane, że zbuntowało się nawet przeciw swojemu ojcu. Mimo wypędzenia i zakazania jego kultu dalej ingeruje w los śmiertelnych - często dość bezpośrednio wyciągając do któregoś z nich pomocną dłoń w celu zasiania ziarna niezgody, chaosu i zniszczenia w śmiertelnym lub boskim wymiarze. Żyjący w wiecznym konflikcie z każdy bogiem, bożkiem i boginią.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Bóstwa i świątynie”