Nowy Ład, czyli mapa postępów zmian na Herbii

1
Hejo!

Niektórzy już wiedzą, niektórzy się mogą domyślać – od dawien dawna staraliśmy się wprowadzać zmiany na forum mające sprawić, że rozgrywka będzie przyjaźniejsza dla Bardów i Graczy, a także zwyczajnie prostsza. Swoistym projektem Alfa był event Zaćmienia (a pre-alfą Kattok). Wtedy też zrobiliśmy mały rework magii, starając się wszystko to jakoś ułożyć. Na magii jednak się to nie skończy i temu właśnie będzie służył ten temat – zapisywaniu postępów nad pracami przy forum oraz dodawaniu przyszłych rzeczy, nad którymi będziemy chcieli się pochylić.

Skąd jednak taki pomysł się wziął?

Herbia na poletku PBFowym siedzi dobre kilkanaście lat i to praktycznie bez przerwy. Możemy pochwalić się, iż jesteśmy jednym z najstarszych forów, ale bolączka, jaką przechodzi administracja, to raczej stagnacja pod względem mechaniki i porządkowania lore. Przez wiele lat nic się nie zmieniało i chociaż to działa, może w końcu działać jeszcze lepiej, prawda? Dlatego też wprowadzamy poniżej logi dotyczące wszystkiego, co staramy sie wprowadzić. Ważna uwaga - dat nie podajemy, ponieważ dedlajny są dla leszczy i szczególnie przy obowiązkach w życiu może być trudno o ich dotrzymanie. Obiecujemy jednak, że najważniejsze punkty pojawią się naprawdę niedługo.

Planowe zmiany i ulepszenia:
  • Segregacja i rework Atlasu – jedną z największych naszych bolączek jest Atlas, który przez lata rozrastał się w zabójczym tempie. Doceniamy kreatywność graczy, którzy chcieli rozwijać świat przedstawiony Herbii, jednak doskonale wiemy, że dla kogoś, kto pojawia się tutaj pierwszy raz, ilość tematów i tego, jak one są rozsiane, po prostu przytłacza. Dlatego pracujemy nad stworzeniem przystępnego tematu, który będzie jednym wielkim odnośnikiem do tego, co nowy gracz musi przeczytać do stworzenia KP, co może, aby stworzyć bardziej wiarygodną postać oraz to, co jest przydatne, ale totalnie niewymagane. Ponadto zmienimy Bibliotekę, tworząc odpowiednie subfora, do których przerzucimy odpowiednie teksty... a także je zweryfikujemy zapobiegawczo. Będziemy także kontynuować rework Podstaw, Geografii, Ras i Religii, które potrzebują nowych opisów. Po wyjęciu przydatnych informacji, usuniemy także Akademię, która jest bardzo chaotycznym tworem.
  • Karta Postaci — tutaj przysłowiowi rabini są podzieleni, jednak trzeba będzie zrzucić tę bombę. Jednym z naszych większych wyzwań jest totalny rework mechanicznego aspektu KP. Stara wersja istnieje tak długo, jak samo forum, z nielicznymi tylko zmianami, i jakkolwiek sentymentalni jesteśmy, tak ilość punktów, umiejętności i niewyraźnych opisów przytłacza czasami starych wyjadaczy, a co dopiero nowych. Poprzedni system jest więc niepotrzebnie rozwleczony i skomplikowany, nad czym będziemy siedzieć, starając się zostawić szkielet starych punktów. Będzie to także okazja do jasnego rozwinięcia systemu rozwoju, który w nowej odsłonie będzie bardziej satysfakcjonujący. W skrócie – lekkie zmiany Atrybutów, ograniczenie i skondensowanie umiejętności, a także nowy, przystępny system walki. Jakiekolwiek konwersje będą następstwem tej zmiany, zostaną one oczywiście wprowadzone tak, aby stare postacie nie straciły nic na tym.
    Och, ktoś wspominał czasem o ogólnodostępnych Kartach Postaci? Tak, chyba my.
  • Medale — razem z mechaniką na celowniku znajdują się medale, które są ściśle powiązane z punktami. We wstępnym zamyśle jest plan usunięcia nagrody w postaci gry nietypowymi rasami (które w większości przypadków przejdą po prostu na grę na start — oczywiście przy odpowiednim ich opisaniu), skupiając się bardziej na nagrodach punktowych, które są najbardziej satysfakcjonującą nagrodą za udział w życiu forum. Progi, jakie należy osiągnąć, także zostaną docelowo zmniejszone, uatrakcyjniając rozgrywkę i zachęcając do udziału w konkursach i zabawach.
  • Nowe szaty forum — to jest oczywiście jeszcze niewiadoma przyszłość, ale zamierzamy zmodyfikować szatę graficzną, układ forum i wszelkie opisy. Nowe graficzki, domena, no i oczywiście porządki w tematach (syzyfowe, acz niezbędne zadanie). A być może i jakiś ładny kreator postaci, huh?
  • Kości — i to nawet nie w fazie alfa, raczej na zasadzie pomysłu. Tutaj ważna rzecz — nie zamierzamy wprowadzać obowiązkowego systemu rzucania kośćmi, jednak chcemy coś fakultatywnego, aby Bardowie i Gracze za obopólną zgodą mogli rozstrzygać niektóre rzeczy w sposób losowy. Ot, dodatek dla tych świrów, którym sam storytelling nie wystarcza (a może i jakieś pvp dzięki temu by przywiało?)
  • Event — nie mówiąc o tym za dużo (co sprytniejsi i nie mówię tutaj o naszych drogich Bardach, mogą wyłapywać pierwsze wskazówki), planujemy globalny, dłuższy event, który będzie miał za zadanie uporządkowanie tego bałaganu, jakim jest Herbia pod względem lore (a być może też wprowadzi nowy system prowadzenia sesji, kto wie). Event, który domknie ciągnące się latami inne eventy, ustawi świat do pionu i zaprowadzi status quo. Dla osób niechętnych do rozwiązywania światowych zagadek, nie będzie w razie czego przymusu uczestniczenia, ale uprzedzamy — nikt nie uniknie plotek i napomknień.
Na deser — jak już wprowadzimy parę z tych punktów w życie, będziecie mieli okazję na mini-event... w którym być może będziecie w stanie spotkać postacie, które w normalnym życiu nigdy by się nie spotkały. Ale o tym ciiii...

A słowem zakończenia — wypatrujcie nowych wpisów do naszego małego dzienniczka, w którym będziemy was informować o najnowszych wprowadzonych zmianach i nowych pomysłach na to, jak odświeżyć Herbię.

Z pozdrowieniami,
Administracja Herbii

Nowy Ład, czyli mapa postępów zmian na Herbii - wpis w pamiętniku #1

2
Godzinna przerwa w funkcjonowaniu forum na pewno mogła Was lekko zdezorientować i zastanawiacie się teraz, co takiego się zmieniło? Parę rzeczy! Ale może najpierw zaczniemy od tego, co zostało wprowadzone znacznie wcześniej? Ot, taka retrospekcja, szczególnie dla niewtajemniczonych.
  • Oficjalnie udostępniliśmy możliwość gry między graczami oraz określiliśmy ich zasady. Zasada jest prosta – jeśli nie macie akurat sesji z Bardem, możecie umówić się na luźną sesję bez ingerencji w świat; jeśli do tego jednak ma dojść, któryś z prowadzących może arbitrować,by dany konflikt rozwiązać. Bilokacja nadal jednak nie obowiązuje. Regulamin możecie znaleźć tutaj -> Regulamin
  • Otworzyliśmy dział z pełnymi kartami postaci dla każdego Barda do swobodnego wglądu i ewentualnego wrzucania poprawek w osobnych postach.
  • Karczma poza czasem zostaje na zawsze – bez względu na to, gdzie akurat gracie, możecie spiknąć się w niej, porozmawiać, pobić, co wam w duszy hula. Wydarzenia w niej nie są przy tym kanoniczne. Wejść do środka możecie tędy: Chatka na Kurzej Nóżce
  • Paria została mianowana na Administratora, Wierzba na pełnoprawną Mistrzynię Gry, zaś nasza dwójka adminów - Mel i Sherds – na razie mają urlop.
To tyle z retrospekcji, pora więc przejść do tej ciekawszej części – najnowszych, największych zmian i poprawek.
  • Zmieniliśmy znacząco mechanikę kart postaci. Stary system był dobry, ale nie bez wad, a i niepotrzebnie skomplikowany. Ograniczyliśmy więc pulę punktów do 16 punktów Atrybutów i 30 punktów Umiejętności. Co więcej, Atrybuty nie ograniczają teraz ilości wydanych punktów na umiejętności, nie ma również punktów wolnych. Ograniczyliśmy również listę umiejętności do niezbędnego minimum. Znaczy to tyle, iż są one skondensowane do najpotrzebniejszych umiejek, które reprezentować będą ogół umiejętności opisanych w historii. Ponadto zeszliśmy z 12 stopniowej skali na rzecz 6 stopniowej skali. To, co jest niezmienne, to fakt, iż najwyższy Atrybut w danej kategorii to najwyższa liczba punktów, które można wydać na umiejętność z tej kategorii (np. mając w fizycznych Atrybut najwyższy na 3, nie można dać nigdzie np. walki bronią białą na 4).
    Tak poglądowo wygląda przelicznik:
    1-3 -> 1
    4-5 -> 2
    6-7 -> 3
    8-9 -> 4
    10 -> 5
    11-12 - >6
    WAŻNE! Każda stara karta postaci będzie konwertowana w uzgodnieniu z Mistrzyniami Gry i Administratorkami. Nie bójcie się przy tym – nawet jeśli w nowym systemie mielibyście być stratni, nie znerfimy wam postaci. A po więcej informacji na ten temat zapraszamy do linków na samym dole. Przekonwertowane na nowy system karty postaci przesyłajcie do Parii, Ren, Lead lub Wierzby do sprawdzenia i zatwierdzenia.
  • Zmiany w medalach. Dostosowaliśmy nagrody za zdobywanie kolejnych medali do nowego systemu, ponadto usunęliśmy nagrody w postaci niestandardowych ras. Od tej pory każdy może grać większością dostępnych ras, z wyjątkiem pewnych trudnych, wylistowanych w odpowiednim temacie. Te rasy są zarezerwowane dla drugich postaci wzwyż ze względu na możliwe trudności, jakie nowa osoba może mieć w odgrywaniu ich.
  • Zrobiliśmy małe porządki w głównych tematach. W organizacji pousuwaliśmy parę starych tematów, w Atlasie zniknął dział "Różne" – tematy zeń zostały przeniesione do odpowiednich kategorii. Zamknęliśmy również dostęp do Akademii i będziemy z niej w przyszłości wyciągać potrzebne informacje. Dodane zostało także podforum o nazwie Wieści ze Świata – stary temat został tam przeniesiony, dodane zostały też nowe tematy z państwami, gdzie od tej pory można będzie wrzucać najnowsze newsy z danego regionu. Konsekwentnie będziemy starali się przenosić wieści archiwalne, aby był tam porządek, ale jest to żmudna praca nie na czas świąteczny :p tak czy siak, zachęcamy w tym momencie do wysyłania Mistrzyniom Gry wzwyż wszystkiego, co uważacie za ważne. Dzięki temu wszyscy będziemy mogli być na bieżąco.
    Co do porządków, warto przy tym wspomnieć, że w końcu zajęliśmy się segregacją Biblioteki. Jest ona podzielona od tej pory na 3 działy – wiedza przydatna, wiedza dodatkowa i archiwum. W tej pierwszej, mniejszej części znajdziecie od tej pory rzeczy, które pomogą wam w ubarwieniu postaci; druga kategoria jest wiedzą przydatną, acz mniej pilną, dzięki której dowiecie się więcej o świecie. Ta część jest podzielona na kilka kategorii, aby łatwiej wyszukiwało się interesujące was informacje. Archiwum zaś jest działem przeznaczonym dla artykułów, które w danym momencie potrzebują przeredagowania ze względu na swoją formę bądź nieaktualną już treść. Możecie tam oczywiście nadal zaglądać.
Pełna lista zastąpionych/przeniesionych do archiwum tematów:
  • "Jak pisać poprawnie? Poradnik w odcinkach specjalnie dla Was"
  • "Ogłoszenia drobne" - od dzisiaj updaty będą lecieć w temacie, który właśnie czytacie
  • "Poszukiwani Bardowie!" — w dobie discorda jest to raczej niepotrzebny temat
  • "Medale" są teraz nowym tematem -> tutaj
  • "Błędy" i "Propozycje i Uwagi" przeniesione z powodu większości aktywności na discordzie
  • Cały Zamtuz (czyli jeden temat) został usunięty - Bardowie nadal mają dostęp do Gorzelni w podobny sposób. Poszukiwania Bardów zostaną zastąpione nowym tematem w Organizacji, który będzie służył także jako oficjalna droga do znalezienia gracza do gry/barda do rozstrzygnięcia konfliktu.
  • "Wieści ze świata" przeniesione do własnego subforum -> o tutaj
  • "Akademia" jest ukryta dla Bardów, Graczy i pozostałych użytkowników
  • "Biblioteka" przeorganizowana
  • "Mechanika i "Pierwsze kroki" zostały zarchiwizowane z racji skondensowania tych tematów do jednego, przejrzystego (patrz niżej)
  • "Tworzenie postaci" dostało POTĘŻNY update -> sprawdź tutaj
  • "Magia" przeniesiona z Podstaw do działu wiedzy przydatnej w Bibliotece
  • "Opis Atrybutów i Umiejętności dostał również duży update -> sprawdź
A co dalej, pytacie? Dalej oczywiście loteria urodzinowa! Oprócz tego plan z posta wyżej jest niezmienny – dalsze porządkowanie tematów (tym razem fabularnych), zmiana szaty forum, kości, event... ale o tym już będziemy was informować w dalszym czasie.

Życząc miłego weekendu,
Administracja oraz Mistrzostwo Herbii
ODPOWIEDZ

Wróć do „Organizacja”