Mechanika Herbii bazuje na gawędzie — swobodnej rozgrywce opartej o zdrowy rozsądek prowadzącego (Barda* lub Mistrza Gry**) i umiejętności pisarskie Graczy.
Nie jest to jednak zwykły storytelling, są bowiem obecne u nas tworzone według jednego schematu Karty Postaci z ograniczoną liczbą punktów na atrybuty i umiejętności na start, co ma z założenia umożliwić Graczom prowadzenie zdrowej rywalizacji i rozpoczynanie postaciami o podobnym poziomie „potęgi”. Prowadzący*** podejmują się oceny zaistniałej sytuacji fabularnej, bazując na tych właśnie Kartach Postaci; indywidualne podejście ma swoje granice — nikt nie jest w stanie zapamiętać szczegółów każdej postaci.
Tym samym, gra toczy się po prostu poprzez treść postów umieszczanych w odpowiednich tematach reprezentujących lokacje lub — rzadko — wątki fabularne. Gracz opisuje świadome decyzje, słowa i myśli postaci, a prowadzący przekazuje odpowiedź świata przedstawionego, prezentuje kolejne sytuacje, obiektywnie ocenia decyzje gracza. Wszystko to zawiera się w postach opartych o luźny storytelling. Co ważne, przy każdym przejściu z tematu do tematu należy zaznaczyć linkami tematy z których się przybywa lub do których udaje. Ma to pozwolić prowadzącym, Graczom i czytelnikom na wygodne śledzenie historii.
Brak na Herbii klasycznych poziomów postaci lub punktów doświadczenia. Postaci rozwijają się „naturalnie” — gdy trenują, korzystają ze swych zdolności lub wynajmują nauczycieli; wszystko dzieje się fabularnie. Zapobiega to sytuacjom rodem z gier cRPG, kiedy to łotrzyk po pokonaniu smoka rozwijał... otwieranie zamków.
Punkty do umiejętności oraz atrybutów przyznaje osoba prowadząca i informuje o tym Mistrza Gry, który weryfikuje, czy awans jest zasłużony. Im lepiej rozwinięta zdolność, tym trudniej jest zrobić w niej kolejne postępy.
Cała rozgrywka podlega ocenie i obserwacji prowadzących, którzy mają za zadanie zapewnić Graczom rozrywkę w postaci przygód i zapewnić sprawiedliwą ocenę starć między postaciami Graczy, którzy nie widzą Kart Postaci oponentów — to zaś zapewnia dodatkowy dreszczyk emocji. Choć Bardowie i Mistrzowie Gry są arbitrami, których decyzje z reguły nie podlegają dyskusji, to wszyscy jesteśmy ludźmi i mamy świadomość, że również popełniamy błędy — jeśli więc zauważycie jakiś błąd, to nie bójcie się na pisać prywatnej wiadomości z zapytaniem czy też uwagą.
*ranga użytkownika, która pozwala na prowadzenie przygód innym Graczom
**wyższa w hierarchii ranga, pozwalająca użytkownikowi na sprawdzanie i akceptowanie Kart Postaci oraz zobowiązująca do pilnowania przestrzegania zasad na forum oraz spójności uniwersum
***inaczej Bard lub Mistrz Gry; osoba prowadząca rozgrywkę Graczowi
- Organizacja
- - Archiwum
- Zasady gry i świat przedstawiony
- - Atlas
- - - Podstawy
- - - Rasy
- - - Geografia
- - - Bóstwa i świątynie
- - - Biblioteka Uniwersytetu Oros
- - - - Dział wiedzy przydatnej
- - - - Dział wiedzy dodatkowej
- - - - - Magia
- - - - - Historia i Kultura
- - - - - Rzemiosło, nauka
- - - - - Inne
- - - - Dział Archiwum
- - - - Prace konkursowe – zbiór dzieł
- - - - Pamiętniki Herbian
- - - Wieści ze świata
- - Kartoteka
- - - Archiwa
- - - NPC niekanoniczni
- - - Przykładowe karty postaci [dział w przebudowie]
- Północ
- - Salu
- - - Port Salu
- - - Wolne Księstwo Petram
- - Splugawione Ziemie
- - - Morlis
- - - Zachodnie Ghuz Dun
- - Thirongad
- - - Twierdza
- - Turon
- - - Stolica
- - - Tunel
- - Ziemie niczyje
- Keron
- - Królewska prowincja
- - - Saran Dun
- - - - Akademia Mniejsza
- - - Biały Fort
- - - Nowe Hollar
- - - - Akademia Sztuk Magicznych
- - - Heliar
- - Księstwo Grenefod
- - - Grenefod
- - Książęca prowincja
- - - Qerel
- - Zachodnia prowincja
- - - Irios
- - - Srebrny Fort
- - Południowa prowincja
- - - Oros
- - - - Uniwersytet w Oros
- - - Zaavral
- - Wschodnia prowincja
- - - Meriandos
- - Księstwo Ujścia
- - - Ujście
- - Gryfie Gniazdo
- - - Zamek
- Fenistea
- - Wyspa Kryształowego Powiewu
- - - Stolica - Asvahill
- - Fenistea - puszcza
- - - Lea`Fenistea - dawna stolica
- - Bagna Serathi
- Urk-hun
- - Zachodnia baronia
- - - Czarne Mury
- - - Czarcie Góry
- - - Everam
- - Wschodnia baronia
- - - Karlgard
- - - - Karlgardzka Akademia Czarnoksięstwa
- - - Wushoh
- - Baronia Varulae
- - - Varulae
- - - Deszczowy Matecznik
- - - Tsu`rasate
- Archipelag
- - Taj`cah
- - - Stolica
- - Chandi
- - - Dekha Chandi
- - Erola
- - - Port Erola
- - Kattok
- - - Ina'Kattok
- - - Da'kattok
- Podmrok
- - Klan Wędrujących
- - Klan Poszarpanej Rany
- - Klan Księżycowej Doliny
- - Sprowadziciele Słońca
- - Klan Wodnej Gwiazdy
- Poza Herbią
- - Karczma
- - - Księga niesamowitych opowieści
- - - Śmietnisko
- - - - Cele gladiatorów
- - - - Arena
- - - - Warsztat Alta i Vasa
- - - - Strategiczne Sesje PBF
- - - - Gra strategiczna
- - - Chatka na Kurzej Nóżce
- - Galeria
- - Bramy
- - - Wygasłe portale