Mechanika gry

1
Mechanika Herbii bazuje na gawędzie — swobodnej rozgrywce opartej o zdrowy rozsądek prowadzącego (Barda* lub Mistrza Gry**) i umiejętności pisarskie Graczy.

Nie jest to jednak zwykły storytelling, są bowiem obecne u nas tworzone według jednego schematu Karty Postaci z ograniczoną liczbą punktów na atrybuty i umiejętności na start, co ma z założenia umożliwić Graczom prowadzenie zdrowej rywalizacji i rozpoczynanie postaciami o podobnym poziomie „potęgi”. Prowadzący*** podejmują się oceny zaistniałej sytuacji fabularnej, bazując na tych właśnie Kartach Postaci; indywidualne podejście ma swoje granice — nikt nie jest w stanie zapamiętać szczegółów każdej postaci.

Tym samym, gra toczy się po prostu poprzez treść postów umieszczanych w odpowiednich tematach reprezentujących lokacje lub — rzadko — wątki fabularne. Gracz opisuje świadome decyzje, słowa i myśli postaci, a prowadzący przekazuje odpowiedź świata przedstawionego, prezentuje kolejne sytuacje, obiektywnie ocenia decyzje gracza. Wszystko to zawiera się w postach opartych o luźny storytelling. Co ważne, przy każdym przejściu z tematu do tematu należy zaznaczyć linkami tematy z których się przybywa lub do których udaje. Ma to pozwolić prowadzącym, Graczom i czytelnikom na wygodne śledzenie historii.

Brak na Herbii klasycznych poziomów postaci lub punktów doświadczenia. Postaci rozwijają się „naturalnie” — gdy trenują, korzystają ze swych zdolności lub wynajmują nauczycieli; wszystko dzieje się fabularnie. Zapobiega to sytuacjom rodem z gier cRPG, kiedy to łotrzyk po pokonaniu smoka rozwijał... otwieranie zamków.

Punkty do umiejętności oraz atrybutów przyznaje osoba prowadząca i informuje o tym Mistrza Gry, który weryfikuje, czy awans jest zasłużony. Im lepiej rozwinięta zdolność, tym trudniej jest zrobić w niej kolejne postępy.

Cała rozgrywka podlega ocenie i obserwacji prowadzących, którzy mają za zadanie zapewnić Graczom rozrywkę w postaci przygód i zapewnić sprawiedliwą ocenę starć między postaciami Graczy, którzy nie widzą Kart Postaci oponentów — to zaś zapewnia dodatkowy dreszczyk emocji. Choć Bardowie i Mistrzowie Gry są arbitrami, których decyzje z reguły nie podlegają dyskusji, to wszyscy jesteśmy ludźmi i mamy świadomość, że również popełniamy błędy — jeśli więc zauważycie jakiś błąd, to nie bójcie się na pisać prywatnej wiadomości z zapytaniem czy też uwagą.

*ranga użytkownika, która pozwala na prowadzenie przygód innym Graczom
**wyższa w hierarchii ranga, pozwalająca użytkownikowi na sprawdzanie i akceptowanie Kart Postaci oraz zobowiązująca do pilnowania przestrzegania zasad na forum oraz spójności uniwersum
***inaczej Bard lub Mistrz Gry; osoba prowadząca rozgrywkę Graczowi
Zablokowany

Wróć do „Archiwum”