Waluty i ceny

1
W Herbii funkcjonuje system monetarny, choć bardzo popularny jest również barter, czyli bezgotówkowa wymiana towaru za towar, powszechna na wsi, wśród ludu Uratai i innych trudno dostępnych, oddalonych od cywilizacji miejscach.

Powszechnie używane monety są zwane czasem "srebrnikami", choć w gruncie rzeczy koło srebra to może dawno temu leżały. Wprawdzie jakaś drobna część srebra jest w nich obecna, ale moneta jest uboga i ma w sobie mało szlachetnego kruszcu. Istnieją również monety bazujące na złocie, jednak są używane tylko przez elity do najważniejszych transakcji, gdy przewóz monet srebrnych byłby zbyt kosztowny i ryzykowny ze względów na objętość towaru. Moneta złota jest na ogół warta dziesięciokrotność swego srebrnego odpowiednika.

Dla uproszczenia rozgrywki przyjmujemy na ogół, że monety z różnych krajów mają taką samą wartość - "kursy walut" będą miały znaczenie nie dla pojedynczych podróżnych, a dla znaczniejszych kupców i handlujących z zagranicą szlachciców. Wspomnieć jednak należy, że najczystszą monetę bije Turon oraz Urk-hun, zaś najgorszą, najbardziej wyzutą z kruszcu - Keron oraz Archipelag.

W poszczególnych państwach obowiązują następujące waluty:
Królestwo Keronu - "gryfy", moneta z wizerunkiem gryfa właśnie.
Królestwo Archipelagu - "korony wschodnie" z wizerunkiem statku.
Urk-hun - "zęby" o nieregularnym kształcie.
Królestwo Salu - "korony północne", czasem zwane "muszlami", przedstawiające Ula
Turon - "korony turońskie", przez spory, jakie się wokół złota toczą zwane "bitkami", z wizerunkiem bram Turonu
Ceny w Herbii nie są stałe - różnią się od regionu, konkretnych okoliczności, sytuacji politycznej, urodzaju danego roku i wielu, wielu innych czynników. Czy oferowana cena jest odpowiednią, Gracz dowiedzieć się może, jeśli jego postać zaznajomiona jest z finansami; może jednak targować się zawzięcie dzięki rozwiniętej umiejętności handlu. Tak czy inaczej, ceny są płynne, a podane poniżej służą jedynie jako wartości orientacyjne, mogące występować na stabilnym rynku:

Żywność:
Bochen chleba: 3
Garniec zwykłego piwa (3l): 10
Skromny, sycący obiad: 20
Suszone mięso na tydzień: 30
Butelka starego, elfiego wina (1l): 80
Uczta dla 10 osób: 250

Uzbrojenie:
Kozik: 10
40 strzał (żelazny grot): 30
Ciężka kusza: 80
Krótki miecz żelazny: 90
Elfi długi miecz [katana]: 150
Długi miecz stalowy: 170

Przeszywanica: 40
Tarcza drewniana okuta: 60
Krótka koszulka kolcza: 70
Kirys stalowy: 120

Pełny pancerz stalowy słabej jakości: 600

Alchemia i magia:
Duży pęk suszonych lokalnych ziół: 10
Magiczny pył średniej jakości (słaby katalizator magiczny), garść: 20
Działka zefirku, narkotyku pobudzającego : 50
Eliksir regenerujący: 60
Rzadki składnik alchemiczny: 100
Silny katalizator magiczny: 200
Śmiertelna, szybko działająca trucizna: 300

Usługi i inne:
Czyszczenie rynsztunku: 15
Usługi taniej ladacznicy: 20
Nocleg i skromne wyżywienie w przyzwoitej karczmie: 30
Nagroda za głowę zwykłego zbira: 100
Dwuosobowa ochrona na trakcie z Oros do Varulae: 250
Dobry koń: 500
Transport morski dziesięciu wozów towarów z Kattok do Karlgardu: 850 + opłaty celne i opłaty manipulacyjne, potocznie zwane łapówkami
Dostarczenie Bramy do lokalnych władz: 1000
Przedni rumak bojowy: 1700
Wystawienie porządnie uzbrojonej, sześcioosobowej kopii na wojnę: 4000
Zablokowany

Wróć do „Podstawy”